Teatrielu 2003

SISUKORD

Sven Karja, Anneli Saro. Teatrielu 2003: saateks ja tagasivaateks
  • Teatrielu 2003 sisust ja kesksematest märksõnadest.
Tiit Ojasoo. Kuidas teha ideaalset lavastust
  • Peatükk Tiit Ojasoo EMA Kõrgemas Lavakunstikoolis 2003. aastal kaitstud magistritööst.
Ester Võsu, Liis Kolle. „Sevilla habemeajaja“ – protsessi kirjeldamise katse
  • Üleskirjutusi dramaturg Ester Võsu ja lavastaja Liis Kolle esietenduse-järgsest vestlusest.
Piret Noorhani. Karm ja kaunis Kivirähk
  • Andrus Kivirähki loomingule iseloomulikest joontest tema tekstidele loodud lavastuste – „Eesti matus“, „Kalevipoeg“, „Helesinine vagun“ ja „Romeo ja Julia“ – põhjal.
Madis Kolk. Kartulid mõisapõllul. Mõned tähelepanekud eesti teatri koostööst välislavastajatega
  • „Alasti tõde“ (lav. V. Petrov) ja „Armuviirastus“ (lav. G. Trostjanetski) Vene Draamateatris, „Vagiina monoloogid“ (lav. E. Männi) ja „Dekameron“ (lav. V. Ibrahimoglu) Ugalas, „Kummitused“ (lav. H. Hellwig) Eesti Draamateatris, „Bent“ (lav. G. Malvius) Vanalinnastuudios, „Öö on päeva ema“ (lav. T. Savola) Tallinna Linnateatris, „Meie linnake“ (A. Borodin) Endlas, „Ashes and Sand“ (lav. A. Comyn) Nukuteatris, „Kolumats“ (lav. C. Römer) ja „Kalevipoeg“ (lav. M. Zohner) VAT Teatris.
Jaak Rähesoo. Godot' ootamine segapaariti
  • Samuel Becketti „Oodates Godot'd“ Tallinna Linnateatris, lavastaja Jaanus Rohumaa.
Kristi Eberhart. Iiveldusega Utoopiast
  • Tom Stoppardi „Utoopia“ Tartu Sadamateatris EMA Kõrgema Lavakunstikooli 21. lennu tudengite esituses, lavastaja Ain Mäeots.
Neeme Lopp. Kehastumise paragrammatiline pale: teatriobjektide loomine teatriaktis
  • Teatrikunstist, näitlemisest ja teatriakti vastuvõtmisest, lähtudes Jean Alteri sotsio-semiootilisest teatrikäsitlusest ning Arne Merilai hüpoteesist kunsti vastuvõtmise mehhanismi kohta ning Julia Kristeva esitatud paragrammatilisest subjektikäsitlusest.
Sirle Põdersoo, Aare Pilv. Higi ja ehmatus. Näitlemise piiripealsusest
  • Nelja 2003. aastal esietendunud lavastuse – „Stiil ehk Mis on maailma nimi?“ Von Krahli Teatris (lav. Mati Unt), „Dekameron ehk Mea culpa…“ Ugalas (lav. Vagif Ibrahimoglu), „Kolumats“ VAT Teatris (lav. Christian Römer) ning „Meister ja Margarita“ Vanemuises (lav. Mati Unt) – põhjal näitlejatöödest.
Kai Valtna. Märkmeid tantsuaastast 2003
  • Ülevaade 2003. aasta tantsulavastustest Eesti lavadel. Pikemalt peatutakse lavastustel „Armastuse tango ehk Aegade lõpus“ (lav. Mai Murdmaa), „Outbound“ (lav. Matteo Moles), „Mart on stage“ (lav. Mart Kangro), „Luikede järv“ (lav. Peeter Jalakas ja Saša Pepeljajev).
Andreas Ventsel. Poliitika teatraalsus
  • Tänapäeva ühiskonnakorralduse ja sealhulgas poliitika etenduslikust olemusest.
Rūta Mažeikienė. Eimuntas Nekrošiuse teatripoeetika
  • Eimuntas Nekrošiuse lavastustele iseloomulikest joontest, toetudes tema lavastustele „Hamlet“, „Macbeth“, „Othello“, „Onu Vanja“, „Nina“. Samuti näitlejatega töötamise strateegiast.
Maris Balbat. Ines Aru vabaduse väljadel
  • Vabakutselise näitleja Ines Aru kolmest teatrirollist: Fonsia – Donald L. Coburni „Džinnimängus“, Laine Taube – Friedrich Echrenbuschi „Täismängus“ Rakvere Teatris ja Melusine Melita – Jean Anouilh' „Lindudes“ Vanalinnastuudios.
Luule Epner. Hannes Kaljujärv, totaalne näitleja
  • Hannes Kaljujärve rollidest, näitlejameisterlikkusest ja eneseväljenduse spetsiifikast laval.
Kalju Haan. Vääriti koheldud Ants Simm
  • Näitleja ja lavastaja Ants Simm Vanemuises aastatel 1906–1921.
Katri Aaslav-Tepandi. Erna ja Liina lähevad taevasse
  • Liina Reimani ja Erna Villmeri vahelisest kirjavahetusest 1950. aastatel.
Eero Epner. Ära pane, isa!
  • Mängulisuse aktualiseerumine eesti kultuuris 1960. aastatel ning teatriuuenduse ja SOUP-69 aktsioonide võrdlemine. Happeningi ajalugu Eestis.
KROONIKA

Teatrielu 2003
Koostajad Anneli Saro ja Sven Karja
Kroonika Tiina Ritson

Kujundaja Kersti Tormis

Kogumiku väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapital.

© Eesti Teatriliit, 2004