Ilmunud on uued teatriraamatud

Richard Schechneri „Sissejuhatus etendusuuringutesse“ („Performance Studies: An Introduction“, third edition) Tõlkijad Mati Unt, Laur Kaunissaare, Marion Jõepera, Külli Seppa, Maria Lee Liivak
Peatoimetaja Liina Jääts

Kujundaja Mari Kaljuste

Trükitud Tallinna Raamatutrükikojas.

Raamatu väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapital, Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia ning Ameerika Ühendriikide suursaatkond.

Richard Schechner on etenduskunsti valdkonna teerajaja. Ta on teadlane, lavastaja, toimetaja ja näitekirjanik ning etendusuuringute professor New Yorgi Tischi kunstikoolis ja ajakirja The Journal of Performance Studies toimetaja. Tema raamatuid on tõlgitud hispaania, korea, hiina, jaapani, prantsuse, poola, portugali, saksa, itaalia, ungari, hollandi, pärsia jt keeltesse. Schechner on lavastanud ja viinud läbi meistrikursusi Aasias, Aafrikas, Euroopas, Põhja- ja Lõuna-Ameerikas. Ta on kirjastuse Seagull Books raamatusarja toimetaja.

Richard Schechneri raamatu ilmumine oli teatriõppe jaoks tähtsündmus. Teedrajav õpik annab ilmeka ja ja sujuva ülevaate kõigist etendusliikidest. Siin käsitletakse etenduskunste, meelelahutust, rituaale, mängimist, mänge ja argielu etendusi. Täiendavaid näiteid tuuakse sotsiaalteaduste, poststrukturalismi, rituaaliteooria, etoloogia, filosoofia ja esteetika valdkondadest.

„See on rahvusvahelise haritlase tabav, ajalool põhinev viis mõista inimloomust üllatavalt praktilisel moel, mida saab kasutada loendamatutes valdkondades erinevatel tasanditel.“ – Sun Huizu (Shanghai teatriakadeemia teatrikunsti professor)


Teatrielu 2019

Koostajad Anneli Saro, Hedi-Liis Toome
Statistika ja kroonikaosa koostaja Tiia Sippol (Eesti Teatri Agentuur)
Keeletoimetaja Mari Tuuling

Sarja kujundaja Kersti Tormis

Trükitud Tallinna Raamatutrükikojas.

Raamatu väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapital.

Anneli Saro ja Hedi-Liis Toome koostatud aastaraamat Teatrielu 2019 annab ülevaate eelmise aasta olulistest teatrisündmustest Eestis.

Madli Pesti annab ülevaate 2019. aasta uutest sõnalavastustest, Jaak Allik poliitilisest teatrist ja Kerli Ever poliitilisusest tantsuteatris. Kristiina Alliksaar, Kristiina Reidolv, Steven-Hristo Evestus ja Monika Larini arutlevad Eesti kultuuripoliitika sõlmküsimuste üle. Sven Karja portreteerib EMTA lavakunstikooli 16. lendu 25 aastat pärast kooli lõpetamist. Valle-Sten Maiste vaeb Eesti Draamateatri repertuaari nõrkusi ja tugevusi aastaauhinna pälvinud Priit Pedajase lavastuste näitel. Katre Pärn analüüsib Von Krahli Teatri filmiprojekti „JAIK“ žanrilist kuuluvust ja vastuvõttu. Priit Põldma, Karl Koppelmaa, Jan Teevet ja Oliver Issak arutlevad põlvkondlikkuse üle teatris ning tutvustavad oma teatrivisioone. Janek Kraavi lubas avaldada oma teatrimärkmed aastast 2019. Trükis ilmub ka Ene-Liis Semperi loeng „Untitled“, mille ta pidas Eesti Kunstiakadeemiasse stsenograafiaprofessori kohale kandideerides.

Mälu rubriiki sisustavad Karl Toepferi ingliskeelsest raamatust tõlgitud peatükk Eesti pantomiimi ajaloost ning Evald Hermaküla avaldamata käsikiri teatrimängust ja mängust teatris.

Raamatu teine osa sisaldab 2019. aasta teatrielu põhjalikku kroonikat ja statistikat.


Keith Johnstone’i „Impro. Improvisatsioon ja teater“ („Impro. Improvisation and the Theatre“)

Tõlkija Rednar Annus
Sisutoimetaja Erki Aule
Keeletoimetaja Jana Kuremägi

Kujundaja Mari Kaljuste

Trükitud Tallinna Raamatutrükikojas.

Raamatu väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapital.

Keith Johnstone on töötanud Royal Court Theatre'is kunstilise juhi, dramaturgi ja lavastajana ning aidanud tegutseda teatri kirjanikerühmal Writers Group. Selle rühma spontaansuse elustamiseks ja loo jutustamise turgutamiseks leiutatud improvisatsioonitehnikaid ja -harjutusi on arendatud edasi näitlejaõppes, avalikel esinemistel koolides ja ülikoolides. Johnstone on koondanud raamatusse improvisatsioonitehnikate ja -harjutuste kogumi, mida ta on pidanud ise kõige olulisemaks.

Johnstone'i juba 1979. aastal ilmunud „Impro“ sekkub otsustavalt harjumuspärasesse tavasse näha ja mõista teatrit ning haridust. Enne kui ta hakkab kirjeldama oma stuudiotöö harjutusvara ja selle kaudu leitud ligipääsu iseenese loomevõime lätetele, annab ta ka ülevaate, mis teda selle või teise küsimuseni viis. Tunnistades iseloomuomadusena oma vastalist meelelaadi ja traditsioonilist meetodit aina küsimärgi alla seadvat lähenemist, jõuab ta nüüdseks üle maailma levinud ja populaarse improteatri tutvustamiseni. Treeningute ja harjutuste vahetud üleskirjutused viivad hämmastava äratundmiseni neist protsessidest ja sellest moraali, mõistlikkuse ja staatuse seatud kadalipust, mille iga meie idee enne väljaütlemist läbib – eriti sootuks tundmatu publiku juuresolekul. See on suurepärane uurimus spontaansusest, kirjeldus ülikiiretest valikutest, mida me teeme teadvustamatult, ja protsessidest, mille jälile saades neisse sekkuda oskame.

 „„Impro“ on kõige hoogsam, naljakam, nutikam, praktilisem ja põnevam teatriraamat, mida ma olen kunagi lugenud.“ – James Roose-Evans (briti teatrilavastaja, kirjanik)