GITIS– Государственный институт театраль-ного искусства
им. А. В. Луначарского; A. V.Lunatšarski nimeline Riiklik Teatrikunsti Instituudi (praegu Vene Teatrikunsti Akadeemia) alguseks loetakse 22. septembrit 1878, kui loodi muusika ja draamakool, 1922. aastal muudeti see riiklikuks teatriinstituudiks. GITIS-e nime
kandis õppeasutus aastast 1934, seal koolitati muusika- ja sõnateatrite
lavastajaid ja näitlejaid, teatriteadlasi, ballettmeistreid ja -pedagooge.
GITIS’e eesti stuudio tegutses Moskvas 1948–1953.
GITISe lõpetanud suunati
V. Kingissepa nimelisse Tallinna Riiklikku Draamateatrisse, kuhu nad tõid kaasa diplomilavastused: August Jakobsoni „Võitlus rindejooneta”, Pierre Augustin
Caron de Beaumarchais’ „Pöörane päev ehk Figaro pulm”, Maksim Gorki „Barbarid”,
Konstantin Simonovi „Noormees meie linnast”, Veniamin Kaverini „Kaks kaptenit”.
Raamatut tulebki võtta nii uuemate kui ka kaugemate
mälujõgede peegeldusena – toeks nappi ajastulist faktoloogiat ja ehedaid
ajastudokumente stuudio kroonikavihikute ja omaaegsete kirjade näol.. Lugeja
täelepanu tahaks juhtida asjaolule, et tookordsest ajast pärit ja kunagiste studistide hilisemad, õpiaega tagantjäele
meenutavad ja hindavad tekstid on raamatus kirjapildiliselt eristatud. Ja
sellele, et tegemist pole uurimusliku monograafiaga, vaid subjektiivsetest
meenutuskildudest koostatud mosaiikse läbilõikega ühe kollektiivi kujunemisest ja teatriõppest
väljaspool Eestit./…/
Stuudio
lõpetanute pikaaegne roll ja tähendus mitte ainult Eesti teatri, vaid ka
televisiooni ja filmikunsti jaoks ei vaja ülerõhutamist. Kuigi mitmed studistid
ise on juba meist lahkunud. Aga mõnigi
osaleb ka tänases eesti kultuurielus! (Lea Tormis)
Raamatu koostajad on Iivi Lepik ja Anne Tuuling, toimetaja Ene Paaver, kujundaja Mari Kaljuste. Raamatu on küljendanud Ulvi Lahesalu ja gitislasi intervjueerinud Virve Koppel.Raamatu väljaandmist toetas Eesti Kultuurkapitali Näitekunsti sihtkapital. Raamat on müügil Teatriliidu valvelauas ja peatselt ka suuremates raamatukauplustes.